چرا نور خورشید رنگ مو را باز و در عوض رنگ پوست را تیره می کند؟

چرا نور خورشید رنگ مو را باز و در عوض رنگ پوست را تیره می کند؟

تابستان كه مي آيد خورشید شروع به نشان دادن خودش مي كند. با توجه به افزايش طول روز، بيشترين وقت خود را خارج از خانه و در نتيجه بيشتر در معرض نور خورشید قرار مي گيريم. این باعث تغییرات رنگی در بدن ما می شود. به عنوان مثال، اگر موهای سیاه دارید، ممکن است موهایتان قهوه ای شود یا پوست سفید شما رنگش سبزه شود. آیا تا به حال فکر كرده ايد که چرا خورشید رنگ مو را باز و در عوض رنگ پوست را تیره می کند؟
اشعه های خورشید توسط لایه اوزون، یکی از مهم ترین اقشار جو زمین، فیلتر می شوند. اما اشعه ماوراء بنفش غیر اشباع UV با نفوذ به پوست ميتوانند به ساختار DNA آسيب برسانند.بدن ما از یک پلیمر رنگدانه به نام ملانین (یک سیستم دفاع طبیعی) برای جلوگیری از آسیب رساندن اشعه UV استفاده می کند. این ماده، در ساختار مو و پوست یافت می شود و نحوه كار در هر دو محل متفاوت می باشد.

چرا نور خورشید رنگ مو را باز و در عوض رنگ پوست را تیره می کند؟

اشعه خورشید سلول های موجود در موها را می کشد. ملانین که با سلول ها می میرد، موجب می شود تا موهایتان تا كامل شدن دوباره سلول ها روشن بماند.کند شدن این روند بازسازی به ناچار منجر به باز شدن رنگ مو می شود. اما در پوست، این رویداد کاملا متفاوت و سریع است. پوست، به عنوان بخش خارجی‌ از بدنمان باید خود را به طور مداوم تجدید کند و دفاع را در سطح بالایی حفظ کند. بنابراین، اندام های داخلی ما آسیب نمی بینند و موجودات ناخواسته نمی توانند وارد بدن شوند. بنابراین، واکنش به اشعه های خورشید عمیق تر می شود. اشعه خورشید، که شروع به حل كردن ملانین از پایه می کند،باعث مي شود سلول های پوست بيشتري به عمل آيد و از بدن کمک بخواهد.در اولین دفاع و محافظت از بدن، ترشح هورمون ویژه ای برای تولید ملانین و سلولهای خیلی بیشتر تولید می شود. افزایش سلول های ملانین باعث ایجاد پوست سبزه می شود. البته، این وضعیت بعد از مدتی تغییر پيدا می کند و سلول هاي پوست برای جلوگیری از آسیب رساندن به ساختارهای پوست اقدام به خودکشی جمعی می كنند كه این هم باعث سوزاندن و لایه برداری پوست می شود.

منبع:روزپیام دات کام