حذف ویروس از گوشی های اندرویدی

حذف ویروس از گوشی های اندرویدی

این روزها كمتر كسی را می‌ توان یافت كه از گوشی هوشمند استفاده نكند. این موضوع سبب می‌شود تا خطرات زیادی كاربران این ابزار را تهدید كند كه یكی از این خطرات ویروسی شدن گوشی ‌های هوشمند است كه كاربران باید نحوه حذف آن را بدانند.

بیشتر ویروس‌ ها از طریق برنامه‌ های كاربردی كه بر روی دستگاه خود نصب می‌ كنید وارد دستگاه می‌شوند.كاهش توان باتری، پر شدن حافظه داخلی، هنگ كردن برنامه ‌های در حال اجرا، ارسال پیامك و ایجاد تماس ‌های ناخواسته، روشن نشدن گوشی از جمله مواردی است

كه می‌تواند هشداری مبنی بر ویروسی شدن دستگاه شما باشد.اگر دستگاه اندرویدی شما به ویروس آلوده شده است جای هیچگونه نگرانی نیست، حذف آن به‌ آسانی امكان‌ پذیر خواهد بود.برای حذف ویروس اندرویدی از دستگاه خود باید پنج گام را طی كنید.

گام اول

گوشی یا تبلت خود را در حالت Safe mode قرار دهید. این كار مانع از اجرای برنامه‌ های كاربردی شخص سومی كه حاوی بدافزار هستند می‌شود.در بسیاری از دستگاه‌ ها شما می‌ توانید با فشردن كلید روشن و خاموش به گزینه‌های Power دسترسی داشته باشید.

سپس با فشردن و نگاه ‌داشتن Power off گزینه Safe mode ظاهر خواهدشد كه با انتخاب این گزینه دستگاه مورد نظر را به حالت Safe mode تغییر حالت دهید.اگر این راهكار برای دستگاه شما كارساز واقع نشد با جستجوی مدل دستگاه خود در سایت سازنده آن، دستورالعمل حالت Safe mode را پیدا كرده و مراحل آن را انجام دهید.

(در برخی از گوشی ‌ها با نگاه ‌داشتن Power off گزینه Safe mode ظاهر نمی‌شود، كافی است گوشی خود را خاموش و به هنگام روشن شدن دكمه Power و Volume Down را همزمان فشار دهید).توجه داشته باشید زمانی كه در حالت Safe mode باشید در قسمت پایین سمت چپ صفحه نمایش باید Safe mode را ببینید.

گام دوم

منوی Settings را باز كرده و گزینه Apps را انتخاب نمایید و مطمئن شوید كه تب Downloaded را مشاهده می‌كنید.اگر شما نام ویروسی كه گوشی یا تبلت اندرویدی شما به آن آلوده شده است را نمی‌دانید در لیست موجود به دنبال برنامه ‌هایی باشید كه آنها را به ‌شخصه نصب نكرده ‌اید و یا نباید روی دستگاه شما اجرا شوند.

گام سوم

روی آیكون برنامه كاربردی مخرب ضربه بزنید ( كاملاً واضح است كه برنامه مخرب نام خود را ‘Dodgy Android virus’ نمی‌گذارد، این نام تنها برای ملموس شدن بیشتر موضوع برای نحوه حذف ویروس است) تا صفحه اطلاعات برنامه كاربردی باز شود، سپس گزینه Uninstall را انتخاب كنید.

در بیشتر موارد این تنها كاری است كه می ‌توان برای حذف ویروس انجام داد، اما در بعضی موارد ممكن است شما دكمه Uninstall را غیرفعال ببینید و توانایی انجام فرایند بالا را نداشته باشید. علت این مهم به دلیل قرارگیری ویروس در حالت administrator دستگاه است.

گام چهارم

از منوی Apps خارج شوید و وارد Settings و سپس Security و در نهایت Device Administrators شوید. در اینجا شما می ‌توانید برنامه ‌های كاربردی كه در حالت administrator قرار دارند را مشاهده كنید.فرآیند بسیار ساده است، كافی است تیك برنامه ‌ای كه می‌خواهید حذف كنید را بردارید. حال به گام سوم بازگردید و برنامه مورد نظر را Uninstall نمایید.

گام پنجم

پس از حذف ویروس از گوشی یا تبلت اندرویدی، تنها كاری كه باید انجام دهید راه‌اندازی مجدد دستگاه و خروج از حالت Safe mode خواهد بود.پس از انجام اقدامات بالا هم‌اكنون بهترین زمان است تا داده‌های مهم موجود در دستگاه خود را پشتیبان‌ گیری كنید و یك ضدویروس اندرویدی برای محافظت در برابر ویروس‌های احتمالی روی دستگاه خود نصب كنید.